torsdag 4 oktober 2018

Recept på kanelbullar





Mmm, jag älskar verkligen bullar:)
Extra förtjust är jag faktiskt i kardemummabullar så när jag bakar 
bullar så brukar jag göra både kanel och kardemummabullar.
Och så ska det gärna vara mycket god fyllning.
Ska man ändå äta bullar så ska det vara gott:)

När jag var liten så tyckte jag att min bästa kompis mamma bakade 
de bästa bullarna. När jag kom hem till henne så ville jag alltid att vi 
skulle dricka saft och äta bullar:)

Det var till och med så att hennes pappa kallade mig för "Bullen".
Dessutom hade vi en hund då, Casper, som också tyckte om de där bullarna.
En gång så rymde han hemifrån för att han var så sugen på bullar.
Min kompis mamma hörde att det var någon på dörren 
och när hon öppnade var Casper utanför och sprang in i huset 
och satte sig utanför skåpet där bullarna fanns. 
Såklart fick han en bulle då:)
 



Mitt goda recept på bullar

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Kanelfyllning:
150 g smör
2 msk kanel
4 msk socker

Kardemummafyllning:
150 g smör
2 msk kardemumma
4 msk socker

Gör så här:
Använd gärna en köksmaskin.
Värm mjölken fingervarmt.
Smula jästen, blanda i socker, salt och kardemumma
 och häll över den varma mjölken och blanda till jästen löst sig.
Häll i mjölet och klicka i smöret.
Arbeta degen ganska kraftig, ca 6 min.
Låt degen jäsa under plastfolie ca 40 min.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord .
Dela degen i 4 lika stora bitar.
Kavla ut varje bit till en avlång kaka.
Bred på fyllningen.
Rulla ihop till en rulle och dela i ca 10 bitar.
Lägg bullarna i pappersformar.
Låt jäsa ca 40 min.
Pensla bullarna med vispat ägg och strö på pärlsocker.
Skjuts in i ugnen, 250 grader i ca 10 min.

NJUT av nybakade bullar:)

Ibland gör jag även dessa bullar som också blir jättegoda.






Inga kommentarer: