söndag 19 augusti 2018

Kärleken till en strykbräda


Den här strykbrädan är jättegammal, säkert 80 år gammal.
Och den finns fortfarande kvar och fyller sin funktion!
Den har varit min farmors, tyvärr träffade jag inte henne,
hon dog långt innan jag föddes.
Vid den här strykbrädan har farmor stått många gånger och 
strukit familjens kläder och haft sina tankar någon helt annanstans.
Hon har säkert tillbringat många timmar med den.

Tyvärr är den inte så bekväm att stryka på, den är extremt låg,
ganska hård, men den är fin tycker jag.

Jag har den ute vid sommarön, där behöver jag inte stryka så mycket.
Men ibland händer det att jag ska stryka gardiner eller liknande
och då är den ganska så bra att ha.

I somras strök jag gardinlängder som hade varit på tvätt
och då gick tankarna till farmor och hennes strykbräda:)

Inga kommentarer: