söndag 26 augusti 2018

Godaste plommonmarmeladen



 Jag hade tur som gick ut och tittade på mitt plommonträd häromdagen!
De flesta plommonen hade ramlat ner och många som satt kvar på trädet 
hade till och med ruttnat, de har nog inte mått så bra i torkan i sommar.
Men jag fick i alla fall ihop så att jag kunde koka lite plommonmarmelad.
Det är ju så enkelt att koka ihop marmelad och så blir det så mycket
godare att göra egen. Då vet jag ju också vad som finns i den.

Här kommer receptet som jag använde mig av, håll tillgodo:

Godaste plommonmarmeladen

1 1/2 kg plommon
1/2 dl vatten
1 tsk Vaniljpulver
1 stor citron
2 msk riven ingefära
1 kg syltsocker


Gör så här
Räkna plommonen (för att senare veta hur många kärnor som ska plockas bort) 
och lägg dem i en stor vid gryta tillsammans med vatten.
Riv skalet på citronen och krama ur saften.
Lägg i grytan tillsammans med ingefäran. Låt koka 30–40 minuter utan lock. 
 Ta bort plommonkärnorna.
Tillsätt sockret lite i taget och låt koka ganska kraftigt cirka 15 minuter utan lock. Skumma av.
Häll upp lite av massan på ett kallt fat. 
Dra med ett skedskaft genom massan – om det inte flyter ihop är den färdig. 
Koka annars några minuter till. 
Häll upp på rena burkar och sätt på lock. Förvara marmeladen i kylskåp.


Inga kommentarer: