söndag 24 januari 2016

Ugnsbakad brysselkål




Mmm, jag älskar brysselkål!! Jaa, så är det.
Jag hittade det här receptet i någon tidning för ett tag sedan och nu har jag testat det.
Verkligen jättegott, till lite vad som helst. Jag hade lax till.


Ugnsbakad brysselkål med hasselnötter

ca  1 kg brysselkål
1/2 dl olivolja
salt & peppar

50 g hasselnötter
2 vitlöksklyftor
1/2 dl balsamvinäger (eller någon med smak)

Sätt ugnen på 250 grader
Lägg brysselkålen i en form och ringla över hälften av oljan 
Salta och peppra efter smak
Baka högt upp i ugnen ca 20 min

Hacka hasselnötterna och rosta i en torr stekpanna 
Skala och finhacka vitlöken och fräs i pannan utan att den får färg i resten av oljan
Tillsätt vinäger och låt allt koka upp
Tillsätt blandningen till brysselkålen och blanda
Lähh upp på ett fat och toppa med rostade hasselnötter

Mums!

Inga kommentarer: