söndag 8 mars 2015

Helgens kaka


I helgen hade vi några vänner över på middag
och såklart var jag ju tvungen att baka en god efterrätt.
Den här gången gjorde jag en 

Limepaj med marinerade jordgubbar
( receptet kommer från boken "Sweet food and photography", Linda Lomelino)

Paj:
125 g smör
250 g digestivekex
1 dl kokos

  • Smält smöret
  • Mixa kex och kokos till smulor i en matberedare och blanda med det smälta smöret
  • Tryck ut degen i en paj- el springform och ställ i kylen ca 20 min.

Fyllning:
1 brk sötad kondenserad mjölk
4 äggulor
1 msk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft
4 äggvitor

  • Värm ugnen till 175 grader
  • Vispa kondenerad mjölk, äggulor, limeskal och limesaft i en stor skål.
  • Vispa äggvitorna hårt i en annan skål. Vänd först ner hälften av äggvitorna i limesmeten och blanda om. tillsätt sedan resterande äggvitor. Blanda inte för mycket.
  • Häll smeten i pajformen och grädda i 15-20 min eller tills smeten stelnat.
  • Låt pajen svalna i rumstemperatur och ställ sedan kallt i minst 3 timmar.

Limesirap:
rivet skal och saft från en lime
1 dl vatten
1 1/2 dl socker

  • Koka upp limeskal, limesaft, vatten och socker.
  • Låt sjuda i 10 min tills blandningen tjocknat något.
  • Låt svalna

 Dekoration:
  • Ansa jordgubbarna och skär dem i mindre bitar. Lägg jordgubbarna i limesockerlagen ca 30 min.
  • Lossa pajen försiktigt från formen.
  • skeda upp jordgubbarna och ett par matskedar av limesirapen på pajen strax före serveringen.
  • Det blir gott med lite lättvispad grädde till.

Ät och njut!!
 

Inga kommentarer: