tisdag 14 juli 2015

Två varianter av flädersaft


 I år har jag gjort två olika varianter av flädersaft som jag blev inspirerad av här!
Den ena har jordgubbar i sig och den andra lime och mynta.
Flädersaft är en av mina favoriter, väldigt gott och läskande.






Flädersaft med jordgubbar

50 st fläderblommor
2 liter jordgubbar
4 stora citroner
4 kg socker
3 liter vatten
90 gram citron- el vinsyra

Skär citronerna i tunna skivor eller bitar
Skär jordgubbarna i tunna skivor
Lägg blommor, jordgubbar, citroner och syra  i en hink
Koka upp sockerlagen
Häll det heta vattnet över blommorna
Låt stå och dra i 5 dagar
Tappa upp saften på rengjorda flaskor




 Flädersaft med lime och mynta

30 klasar fläderblommor 2-3 kvistar mynta 2 lime 0,5  citron 2 liter vatten 2 kg. socker  30 g. citronsyra

Gör likadant som ovan!



Jag brukar tappa upp saften på "fulflaskor" som jag sedan lägger i frysen
sedan tappar jag upp saften på en lite snyggare flaska som står i kylen.

Inga kommentarer: