torsdag 12 december 2019

Årets lussebullar



I år tänkte jag att jag skulle göra mina lussebullar lite annorlunda.
Jag har ett recept på sockerkringlor som är så goda
och så kom jag på att det skulle vara gott att använda den degen
och smaksätta dem med saffran.
Och de blev verkligen jättegoda, speciellt med socker ovanpå.
Här kommer receptet:


Årets lussebullar 

 200 gram smör
13 dl vetemjöl
1 dl socker
2 krm salt
2 krm hjorthornssalt
2 pkt saffran
2 ägg
1 pkt jäst
4 dl fingervarm mjölk

garnering:
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 gram smält smör

Gör så här:
Skär smöret i tunna skivor och lägg i köksmaskinens skål 
eller i en degbunke.
Lägg i mjöl, socker, salt, hjorthornsalt, ägg och 
jästen delad i mindre bitar i degbunken.Häll i den ljumma mjölken.
Arbeta degen i ca 5 min i maskin.
Låt degen jäsa ca 30 min.
Arbeta ner degen i bunken.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
Dela degen till ca 40 bitar, forma till lussekatter.
 Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Låt dem jäsa 30 min övertäckta med en bakduk.
Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda mitt i ugnen ca 6 min.
Garnering:
Blanda socker och vaniljsocker i en skål.
Pensla lussekatterna med smält smör och 
doppa dem i sockerblandningen.

Jag gjorde också några vanliga som jag penslade med ägg 
innan gräddning och russin.